blog pospolite awarie motocykla

Poniższe usterki mogą być naprawione w naszym serwisie motocykli

1

Standardowe awarie motocykla występują w chwili, kiedy jesteśmy w terenie niezabudowanym, na parkingu leśnym lub 400km od domu. Jeżeli przytrafi Ci się awaria motocykla w przysłowiowej trasie po pierwsze nie panikuj, nie denerwuj się, tak czasami się zdarza i nie jest to zjawisko występujące często. Jak łatwo się domyśleć nie jesteś pierwszy i ostatni. Najważniejsze w takiej sytuacji jest wiedza i umiejętna diagnoza poszczególnych podzespołów. Jeżeli chcesz naprawić szybko motocykl i kontynuować jazdę. Pod spodem opisałem kilka sposobów diagnozy problemu. Jeśli wiesz na co zachorował twój motocykl może będziesz wiedział, jak go uzdrowić.

2

Po pierwsze motocykl nie jest z kosmosu i nie skonstruowali i wyprodukowali go kosmici tylko ludzie skonstruowali i wyprodukowali dla ludzi, aby mogli cieszyć się życiem. Wiadomo, jeśli lekarz postawi złą diagnozę lub nie ma dostatecznej praktyki może narobić więcej w organizmie szkód niż pożytku. Podobnie jest z mechanikiem motocyklowym z braku doświadczenia i praktyki może doprowadzić do poważniejszej awarii. Stąd też jest powiedzenie, że dobrymi chęciami jest wybrukowane piekło. Dobry mechanik motocyklowy nigdy nie szuka pracy, zawsze ma w kolejce kilka motocykli do naprawy. Tacy mechanicy pracują w naszym serwisie motocyklowym – Moto Serwis Marki.

3

Jeżeli masz już swój wymarzony motocykl, a w twojej krwi oprócz oktanów jest kropla majsterkowicza. Prędzej czy później będziesz chciał coś wymienić. Coś dokręcić, coś zamontować. Sam wiesz, że jeżeli uda się coś zrobić czy to w domu, czy w garażu ogarnia Cię olbrzymia radość. Po kupnie motocykla nastąpi euforia i jazda do pracy i z pracy, a weekend z żoną i całodniowe przejażdżki. Po jakimś czasie dojdziesz do wniosku, że klamka sprzęgła (dźwignie sprzęgła) klamka hamulca przedniego (dźwignia hamulca przedniego) zamontowane w fabryce lub przez poprzedniego właściciela są niewygodne i nie pasują do kolorystyki motocykla. Zaczniesz oglądać motocykle ludzi spotykanych na zlotach, motocykle na filmach youtube lub innych stronach w internecie. Później zaczniesz sam wymieniać pewne elementy jak podnóżki w motocyklu, światła, zamontujesz dodatkowe kufry lub zmienisz plastiki w swoim ścigaczu (owiewki w motocyklu sportowym). To co opisałem powyżej są to zabiegi z dziedziny light lifting.

4

Teraz przejdźmy do sedna tego artykułu. Motocykl jaki posiadasz został wyprodukowany w kilku tysiącach sztuk i awaria jaka wystąpił w twoim motocyklu na 100% pojawiła się w innym motocyklu. Pasjonaci motocykli oprócz tego, że kochają jeździć na motocyklu, lubią też przy nich “pogrzebać. Na forach internetowych możemy znaleźć tysiące zdjęć motocykli w salonach, na strasach w warsztatach w rozgrzebanym silnikiem, zawieszeniem. Tu możesz zaczerpnąć wiedzy od ludzi, którzy zawodowo zajmując się naprawa i serwisem motocykli lub amatorów, których 20 letnie doświadczenie grzebania przy motocyklach jest nie raz większa od żółtodzioba, który przy motocyklach pracuje dwa lata. Polecam dokładne przestudiowanie książki serwisowej, lub ściągnięcie z netu za darmo lub za pieniądze opisów wszystkich części i podzespołów. Często tam jest dużo napisane. Wielu napraw nie zrobisz na leśnym parkingu. Potrzebne są do tego specjalistyczne narzędzia i części zamienne. Jeśli chodzi o naprawę motocykla na własną rękę musisz zdać sobie sprawę, że musisz mieć komplet kluczy, i skaner. Taki skaner można kupić już za 500 zł.

Poprzez podłączenie tego skanera do motocykla będziesz mógł wykonać kilka czynności:

1/ odczyty kodów błędów;

2/ kasowanie kodów błędów;

3/podgląd aktualnych parametrów

4/obsługa wtryskiwaczy

5/ schematy / grafiki + opisy

Komuś trzeba zaufać, ludzie lubią ufać komputerom. Po podłączeniu skanera do motocykla będziesz zawsze wiedział na czym stoisz.

Klasyczne awarie motocykla.

Najczęstrze usterki w motocyklach - segmentacja

I grupa awarii

1. Przekręcasz kluczyk wciskasz start i cisza.

2. Przekręcasz kluczyk wciskasz start rozrusznik kręci silnik ani drgnie.

3. Przekręcasz kluczyk wciskasz start rozrusznik kręci, silnik kręci, ale nie chce zaskoczyć.

II grupa awarii

1. Odpalasz silnik w motocyklu, ale po chwili słyszysz, że nierówno pracuje lub pracuje z dużymi problemami. Silnik gaśnie po uruchomieniu, pracuje nierówno lub z trudem.

2 Odpalasz motocykl wrzucasz 1 potem 2,3,4,5, ale twój motocykl słabo jedzie na niskich obrotach.

3. Zauważyłeś ,że twój motocykl już nie jest tak dynamiczny jak miesiąc temu. Nie zbira się spod świateł jak zawsze, a na wyższych biegach nie wygląda to najlepiej.

III grupa awarii

1. Temperatura silnika jest zbyt wysoka nawet po przejechaniu niewielkiego dystansu.

2. Źle pracuje sprzęgło, ciężko zmieniają się biegi.

3. Jesteś pewien, że sprzęgło działa poprawnie, ale skrzynia źle pracuje.

IV grupa awarii

1. Chyba twoje hamulce słabną, bo kiedyś potrafiłeś motocykl zatrzymać w chwilę, a teraz to prawie o połowa dłuższa droga hamowania.

I. Stoi rozrusznik, a silnik nie chce zakręcić.

1. Przełącznik zapłonu ustawiony jest w pozycji „off” Ustaw na „on”. Po kupnie nowoczesnego motocykla, za nim oswoisz się ze wszystkimi zabezpieczeniami możesz czasami się denerwować.

2. Boczny podnóżek jest w pozycji parkingowe – musisz przysłowiową nóżkę złożyć w przeciwnym razie motocykl nie odpali. Jeśli boczna nóżka jest złożona, a motocykl nie odpala sprawdź przewody, czy nie są uszkodzone.

3. Spalony bezpiecznik – warto mieć zapasowy komplet bezpieczników. Jest wielkości kart pocztowej, a w chwili przepalenia jednego zapewne coś nie będzie działać na przykład światła, a najgorsze to brak możliwość odpalenia motocykla. Jeśli problem z przepalaniem bezpieczników będzie się powtarzał musisz sprawdzić elektrykę, bo następuje zwarcie w instalacji.

4. Rozładowany akumulator - jeśli motocykl stał długo i przekręcając kluczyk nic się nie zapala, a dwa tygodnie wcześniej było wszystko w porządku prawdopodobnie jest rozładowany akumulator. Druga opcja to masz już stary akumulator, który szybko się rozładowuje. Musisz kupić nowy.  Jeśli po wymianie akumulatora na nowy, motocykl nie odpala może być problem z elektryką, prądnicą, regulatorem. 

5. Źle zamontowany akumulator - zanieczyszczone lub źle przykręcone klemy. Czasami zdarza się, że na klemach zbiera się osad, który staje się po pewnym czasie izolatorem i z tego powodu prąd nie dociera, a silnik, nie kręci. Warto zaopatrzyć się w papier ściernym i zetrzeć nalot i dodatkowo przetrzeć szmatką nasączoną preparatem do czyszczenia klem i nalotów. Klemy po pewnym czasie eksploatacji zużywają się i luzują, a efektem jest złe przyleganie i to jest powodem, że rozrusznik nie kręci. Dobrze przykręcone klemy to pewność, że nam nie spadną w trakcie jazdy. Taki incydent może doprowadzić do uszkodzenia modułu zapłonowego lub alternatora, a te podzespoły są drogie.

6. Uszkodzony przewód i prąd nie dochodzi do rozrusznika – Musisz dokładnie przejrzeć instalację. Zacznij od dokładnego przyjrzenia się przewodom przy rozruszniku.

7. Zwarcie przewodów w instalacji elektrycznej – Po pierwsze sprawdź całą instalację. Oznaką zwarcia w instalacji elektrycznej jest przygasanie kontrolek. Bardzo podobny objaw jak w przypadku rozładowanego akumulatora. Więc jeśli wymieniłeś akumulator i wyczyściłeś klemy, a taki objaw występuje jest duże prawdopodobieństwo, że w twoim motocyklu doszło do zwarcia w instalacji elektrycznej.

8. Przycisk zapłonu „start” chodź wszystko jest w porządku nie powoduje zakręcenia silnika może być spowodowane wyeksploatowaniem lub zanieczyszczeniem. Pierwszy przepadek skłania nas do zakupu nowego. Drugi przypadek wymusza na nas demontaż i dokładne oczyszczenie. Czasami zdarza się tak w motocyklach off-roadowych i crossowych.

9. Awaria przekaźnika rozrusznik - sugeruję wnikliwą kontrolę. Zawsze przy wciskaniu przycisku “start” słychać charakterystyczne stukanie. Jeśli tego nie mam możliwe, że uszkodził się i trzeba go wymienić lub gdzieś jest odłączony przewód.

10. Awaria rozrusznika słyszysz stukanie przy przełączeniu „start”, ale silnik nie kręci. Najpierw sprawdź wszystkie alternatywy awarii, te które wymieniłem wyżej. Jeśli chcesz naprawić sam rozrusznik, a tak naprawdę to go zregenerować mam nadzieję, że wiesz co robisz.

11. Awaria stacyjki – czasami motocykliści do kluczyka dołączają inne kluczyki oraz gadżety. To już jest jakiś ciężar w momencie, kiedy jedziemy te kluczyki latają w każdą stronę w ten sposób obluzowują stacyjkę. Po pewnym czasie może dojść do uszkodzenia i w chwili przekręcenia stacyjki nie się nie dzieje. Masz dwa wyjścia albo naprawić, albo kupić nową stacyjkę.

12. Przewód masowy odłączył się lub poluzował. Sugeruję przed dokręceniem oczyścić. Czasami jest tak, że jeśli motocykl ma więcej niż 10 lat niektóre części tracą swoje właściwości z biegiem upływu czasu. Jeśli widzisz, że przewód masowy został nadgryziony zębem czasu lepiej go wymienić i mieć spokój na kolejne 10 lat.

13. Zablokowany silnik - rozrusznik nie ma siły zakręcić. Mogło dojść do zatarcia. Powodów jest jeden najważniejszy złe smarowanie lub jego brak. Jest to poważna usterka mechaniczna i trzeba mieć dobre zaplecze warsztatowe oraz wiedzę, aby to naprawić. Do tego dochodzą koszty zakupu nowych części.

II. Rozrusznik sprawny w silniku głucha cisza

1. Awaria sprzęgiełka albo wytarta zębatka rozrusznika. Najlepiej dokładnie skontrolować, a jeśli potrafisz wymień na nową lub napraw.

2. Linka od sprzęgła jest zbyt mocno napięta. Zacznij luzować linkę, aż do momentu prawidłowego odpalenia motocykla.

3. Spalona tarcza sprzęgła lub starta – Przy ostrej jeździ szczególnie w motocyklach crossowych występuje ta awaria. Tu nie ma czego naprawiać trzeba zamontować nową tarczę sprzęgła.

III Silnik elegancko kręci, ale nie chce zaskoczyć

1. Sucho w gaźnikach: czasem tak się zdarza, że świeżo upieczeni motocykliści, a jeszcze częściej płeć piękna. Zapomni zatankować swojego ukochanego motocykla. Brak benzyny w zbiorniku spowoduje, że silnik nie odpali. Musisz zatankować, a jeśli jest benzyna w zbiorniku możliwe, że kranik jest w pozycji "res" lub "off" trzeba przekręcić do pozycji "on".

2. Kolejna przyczyna może być bardzo zabrudzony filtr paliwa, wtedy jedynym rozwiązaniem jest jego wymiana. Najlepiej to robić przed rozpoczęciem sezonu lub w chwili przeglądu.

3. Zapchane przewody paliwowe czasem są tak zabrudzone, że blokują dostęp paliwa do gaźników. To co nasuwa mi podświadomość to bardzo zanieczyszczony zbiornik paliwa. Dobrze jest zamontować filtr wstępny. W chwili tankowania większe zabrudzenia zostaną zatrzymane na filtrze wstępnym. Brudne przewody i zapchane trzeba je zdemontować i fizycznie oczyścić, przedmuchać później zamontować.

4. Możliwe, że zapchał się otworek odpowietrzający w zamknięciu zbiornika. Musisz to przeczyścić, aby benzyna mogła swobodnie przepływać.

5. Uszkodzony zawór iglicowy - jeżeli dojdziesz do konkluzji, że jest uszkodzony zawór iglicowych musisz go wymienić na nowy tej części się nie naprawia i nie regeneruje.

6. Awaria elektrycznej pompki paliwa - jeżeli kontrolowałeś układ paliwowy i doszedłeś do wniosku, że pompka paliwa nie działa musisz ją zdemontować naprawić przeczyścić i zamontować. Pompka paliwa działa dość głośno. Brak charakterystycznego odgłosu może nasunąć wnioski, że pompka nie działa.

7. Na świecy zapłonowej nie ma iskry.

8. Stacyjka w pozycji off – Musisz przestawić do pozycji “on”

9. Rozładowany akumulator – Musisz naładować najlepiej podłączając pod prostownik. Jeżeli nie możesz naładować musisz kupić nowy dlatego, że ten jest już do wyrzucenia.

10. Poluzowane klemy akumulator odłączony - mocno skręcić klemy, sprawdzić czy akumulator się nie rusza. Jeśli jest luźno tak trzeba go osadzić, aby się nie ruszał. W przeciwnym wypadku po pewnym czasie wyrwą się przewody.

11. Brudne klemy - zgromadzony osad na klemach może stać się dobrym izolatorem. Przetrzeć drobnym papierem ściernym oraz szmatką nasączonym specjalnym płynem.

12. Uszkodzona lub zabrudzona świeca - w Polsce zabrudzoną świecę zaleca się wyczyścić i wkręcić. Taką operację można przeprowadzić tylko w chwili, kiedy zalały nam się świece i nie mamy zapasowych, bo jesteśmy w trasie. W krajach o innej kulturze serwisowej. Producenci oraz mechanicy w serwisach motocyklowych, zalecają wkręcanie tylko raz. Podkładka, która jest na gwincie formuje się do pierwszego wkrętu, a jej zadaniem jest trzymanie szczelności. Kilkukrotne wkręcenie może spowodować zmniejszenie tej szczelności.

13. Awaria fajki na świecy - tu nie mamy wielkiego manewru. Trzeba wymienić, spadająca fajka będzie nam gasić motocykl. Jakaś prowizoryczna naprawa zalecana jest tylko w chwili, kiedy musimy dojechać do domu lub do serwisu.

14. Odczepiona fajka na świecy - czasem w trakcie jazdy, a w szczególności przy ostrej jeździe po terenach może się zdarzyć, że spadnie fajka. Trzeba ją po prostu założyć. Jednak stare fajki tracą na właściwości i są luźniejsze. Najlepiej wymienić.

15. Awaria przewodu wysokiego napięcia - jeśli nie jesteś w trasie i możesz kupić nowy najlepiej tak zrób. Wymienić przewód wysokiego napięcia na nowy.

16. Awaria instalacji elektrycznej zwarcie lub rozłączanie - usterki i zwarcia instalacji elektrycznej występują, rzadko, chyba, że ktoś coś kombinował bez użycia schematu tylko zdając się na własną wiedzę. Jeżdżąc motocyklem po różnego rodzaju drogach od gładkich jak stół poprzez drogi szutrowe. Drgania jakie występują na drodze przenoszą się na przewody, które zrobione są z cieniutkich drucików. Po pewnym czasie te druciki pękają, aż pęka ostatni i zostaje zerwany obwód. Takie zerwania często występują na kostkach, na łączach. Wymienić zerwany przewód, a jeśli jesteś w trasie zrobić prowizorkę i zaizolować. Przy najbliższej okazji wymienić na nowy.

17. Elementy należące do układu zasilania motocykla, jeśli ulegną awarii trzeba wymienić: cewka zapłonowa, uszkodzony moduł zapłonowy, uszkodzony czujnik zapłonowy, pęknięta sprężyna przerywacza, uszkodzony kondensator.

18. Jeśli masz motocykl off-roadowy i przeprawiałeś się przez rzekę, lub złapała Cię poważna ulewa instalację elektryczną trzeba wysuszyć. Jeśli jest możliwość włączy farelkę lub suszarkę. Sugeruję zbyt blisko nie stawiać farelki, aby nie potopić elementów plastikowych i nie zostawiać na noc.

19. Zbyt duża lub zbyt mała przerwa na przerywaczu - najlepiej ustawić, według wskazań producenta.

20. Wyeksploatowane i zabrudzone styki - jeśli są naprawdę stare to dobrze jest wymienić na nowe. Jeśli wymieniałeś kilka dni temu, a masz motocykl off-roadowy to dokładnie je wyczyść.

IV Problemy z hamulcami - długa droga hamowania

1. Problemy z hamulcami długa droga hamowania - jeżeli założysz najtańsze klocki hamulcowe mogą wyglądać jak nowe, ale przegrzały się zeszkliły i bardzo źle hamują. Zalecam nie oszczędzać na bezpieczeństwie. Kupić drogie klocki najlepszego producenta i zamontować.

2. Po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów okładziny w klockach hamulcowych diametralnie zmniejszyły swoją grubość Kupić nowe i zamontować.

3. Jazda na startych klockach powoduje zniszczenie tarcz hamulcowych.

4. Masz dobre klocki i dobre tarcze, ale przez nieuwagę zalałeś je olejem z silnika. Takie klocki straciły swoje właściwości, możesz je wyrzucić i kupić nowe. Jazda na takich klockach może spowodować, że nie zatrzymasz się w tym miejscu, w którym planowałeś.

5. Masz nowe klocki i nowe tarcze, ale droga hamowania jest długa. Możliwe, że masz zapowietrzone hamulce, bardzo niebezpieczne zjawisko. Odpowietrz sam lub pojedź do serwisu, aby zrobił to mechanik.

6. Nierówne ścieranie się klocków hamulcowych może być spowodowane przez źle działające lub stare zaciski i tłoczki.

7. Płyn hamulcowy powinno wymieniać się razem z klockami. Stary płyn hamulcowy zawiera wodę.